Maroša odmietli v rodnom meste ošetriť

Autor: Michal Macák | 18.4.2012 o 0:20 | (upravené 12.11.2015 o 10:12) Karma článku: 9,74 | Prečítané:  1230x

Príspevok s týmto názvom odvysielala Markíza 14.04.2012. Investigatívne novinárstvo? V žiadnom prípade. Za pár hodín som zistil viac ako redaktor.

Skutkový/počiatočný stav

Pán Maroš z príspevku (ďalej len pacient) bol zamestnaný v Holandsku. Má európsky preukaz zdravotného poistenia (european health insurance card, ďalej len EHIC) vydaný rovnako v Holandsku. Prišiel na Slovensko, kde si zdravotné poistenie neplatí, ani nik iný ho za neho neodvádza. Z pohľadu slovenského zdravotníctva je teda zahraničný pacient. Boleli ho kolená, šiel za obvodným lekárom (podľa príspevku Markízy MUDr. Deutsch), ktorý mu dal výmenný lístok, Maroš bol telefonicky objednaný na ortopédiu (pri objednávaní sa nepredložil žiadny preukaz [zdroj: vyjadrenie polikliniky] - tel. objednanie), a v dohodnutom termíne, o 2 týždňe, prišiel za ortopédom (súkromná s.r.o.). Podal sestričke svoj EHIC. Sestrička si bola istá, že predložený preukaz ho oprávňuje iba na poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti (ďalej len neodkladná ZS), nie plánovanej ZS, ale pacient sa nedal odbyť (schvaľujem, treba bojovať za svoje práva, ale najprv treba byť v práve).

Napriek pacientovej hrubosti a kriku bol pozvaný do kancelárie, kde sa telefonicky overoval jeho nárok na bezplatnú zdravotnú starostlivost (ďalej len bezplatná ZS). Podobné prípady prepláca Všeobecná Zdravotná Poisťovňa (VšZP). Pracovníčka polikliniky teda kontaktovala VšZP. Po preverení (stále v kancelárii) bolo pacientovi potvrdené, že nemá nárok na bezplatnú ZS, čo mu potvrdila aj pracovníčka VšZP a bola mu opakovane ponúknutá ZS za "priamu úhradu" pracovníčkou polikliniky aj VšZP.

Televízia Markíza mala trošku iné vnímanie: [reportáž na tvnoviny.sk]

Pri ošetrení z pohľadu poskytovateľa aj pacienta je podstatných 5 náležitostí:

  1. Je potrebné navštíviť verejného poskytovateľa ZS [zdroj]
  2. Má pacient nárok na bezplatnú ZS - platí si poistné?
  3. Má pacient nárok na bezplatnú ZS - má potrebný preukaz/doklad?
  4. O aký výkon sa jedná?
  5. Kto tento výkon zaplatí (aj keď verejný systém ZS, prišiel do súkromnej firmy, sro-cky, nič nie je úplne zadarmo)?

Markíza bola tak láskavá a uverejnila vo svojom príspevku pacientov preukaz so zle vyretušovanými údajmi.

EHIC pacienta predná strana, screenshot tvnoviny.sk, cas v príspevku 00:38, obrázok nezverejnenýZadna strana EPZP pacienta

Utajené bolo jedine meno. Pacienta z videnia poznám, ale ostaneme pri uverejnených informáciách.

1. Verejný poskytovateľ?

Poliklinika Giraltovce ILB, s.r.o. patria do siete verejných poskytovateľov ZS, aj keď niektoré odbornosti (=lekárov) nemajú poisťovňami zazmluvnené (=nedostanú zaplatené za niektoré výkony). Aj APOLON, s.r.o. (MUDr. Deutsch) je verejným poskytovateľom ZS. Pacient teda prišiel správne.

2. Platí si pacient poistné?

Na Slovensku máme systém na overovanie EHIC vydaných na Slovensku. Nakoľko pacientov preukaz je holandský, využil som email z druhej strany EHIC (.com nefunguje, použil som .nl). Odpoveď?

Dear Madam, dear Sir,
The healthinsurance has ended on 05-03-2012. Mr. M. XXXXX is no longer insured at HollandZorg.
Kind regards,
Frida Müller
Afdeling Hollandzorg

[zdroj: email z HollandZorg]

Pacientovi skončila platnosť poistenia 05.03.2012, čo znamená, že v čase natáčania aj odvysielania príspevku pacient vyše mesiaca nemal nárok na bezplatnú ZS nikde, ani v Holandsku. Pacient teda predložil dňa 12.04.2012 preukaz, ktorý nebol platný ani v Holandsku, dňom 05.03.2012 skončil poistný vzťah a zároveň nebol poistený ani na Slovensku, čo potvrdila priamo telefonicky pacientovi pred ošetrením pracovníčka VšZP. Pochybil pacient a nie poskytovateľ (lekár, poliklinika, sestra, sekretariát). Pravidlá platia aj pre pacientov, nie len pre lekárov.

3. Má na daný výkon pacient potrebný preukaz?

Pacient má EHIC a jeho EHIC má potrebnú časovú platnosť.

4. O aký výkon sa jedná?

  1. Podľa vyjadrenia VšZP pacient na základe EHIC má nárok "na poskytnutie potrebnej ZS (akútnej a neodkladnej ZS), nie na preventívne prehliadky ani na poskytnutie plánovanej ZS". [zdroj: email VšZP]
    "Rozsah potrebnej ZS určí ošetrujúci lekár v danom ČŠ. Nie je to taká ZS, za ktorou by osoba do iného štátu priamo vycestovala alebo ZS, ktorú by aktuálny zdravotný stav osoby nevyžadoval. Tento rozsah ZS je poskytovaný pri všetkých dočasných pobytoch na území iného členského štátu." [zdroj: VšZP]
    2 týždňové čakanie môže byť považované za plánovanú ZS. A nakoľko, podľa vyjadrenia L. Sokolovej v diskusii na portali tvnoviny (15.04.2012 15:58) pacient bol na vyšetrení v Prešove v pondelok, čo opäť svedčí o (ne)akútnosti ZS.
  2. Nakoľko pacient už nemá platné poistenie v NL, existuje odôvodnený predpoklad, že sa neplánuje vrátiť do NL, a teda pobyt na Slovensku nie je považovaný za dočastný. EHIC sa vzťahuje len na dočasné návštevy zahraničia.

5. Kto takýto výkon preplatí?

Ak by mal pacient platný EHIC, tak VšZP (v prípade slovenských poistencov ich poisťovňa).

Nakoľko pacient nemal platné zdravotné poistenie ani na Slovensku ani inde(bod 2), správne mu bola ponúknutá ZS "za priamu úhradu" (=pacient si zaplatí sám).

Zosumarizujme si to

  1. bod: jedna vec, ktorú pacient urobil správne.
  2. bod: pacient nespĺňa podmienku. Jedná sa teda o pokus o podvod. Úmyselný alebo neúmysený?
  3. bod: druhá vec, v prospech pacienta (napriek tomu irelevantná - lebo bod 2).
  4. bod: jedná sa o výkon, ktorý je uhrádzaný poisťovňou tuzemským poistencom, nie zahraničným (s EHIC)
  5. bod: pacient má nárok na takýto výkon, za priamu úhradu (sám si zaplatí)
 

Reportáž - analýza

Bol poistený v Holandsku. Správne, bol, už nie je.

Maroša priviedli bolesti k svojmu lekárovi - technicky vzaté, nie je kapitovaným/poisteným pacientom na Slovensku, teda nemá svojho lekára. Navyše, "výmenné lístky" nie sú potrebné od 01.04.2011. [zdroj]

"...okamžite chytila kartičku...odišla...vrátila sa..." Pacient odišiel so sestričkou na 1.poschodie do "labáku" kde bol... hmm... ostane pri "dosť hlučný" [zdroj: prítomné pracovníčky]

"Nemám právo na zdravotnú starostlivosť..."
Plne súhlasím, nemáš nárok (na bezplatnú ZS :)) svedkovia potvrdili ponúknutie zdravotnej starostlivosti "za priamú platbu" pacientovi, uvádzam to v príbehu na začiatku.

"...v rodnom meste."
to nemám ani ja, pretože sa vačšinu času zdržiavam inde, a tam som si "odniesol kartu".

Hovorkyňa VšZP: odpovedá na otázky. Je umenie správne sa pýtať. Pri nesprávnej otázke dostane redaktor všeobecnú odpoveď, nie konkrétnu, na prípad tohto pacienta. Alebo otázky boli cielene nesprávne/sugestívne?

"V poisťovni, kde bol Maroš pred odchodom do zahraničia poistený nám potvrdili, že predložil európsky preukaz poistenca, na ktorom je vidieť aj jeho platnosť - do februára budúceho roka." + "Viac menej 6 rokov som v zahraničí..." (teda aj poistený v zahraničí, lebo tam pracoval).
Toto ma totálne odrovnalo.
Ad 1) redaktor si (podľa svojho vlastného vyjadrenia) overoval platnosť poistenia spred 6 rokov, pravdepodobne niekde na Slovensku, nie aktuálne platné poistenie. Absolútne irelevantné!
Ad 2) ako môže poisťovňa potvrdiť alebo vyvrátiť to, čo sa odohralo deň skôr, a síce potvrdiť, že pacient predložil platný EHIC. Bola tam s pacientom?
Ad 3) pochybujem, že daný preukaz bol vydávaný na Slovensku (má NL vpravo hore v krúžku z hviezdičiek) a že má tak dlhú platnosť (6 rokov).

"Maroš plánuje podať sťažnosť na Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou"
Pevne verím a dúfam, že tak urobí(a aby Markíza odvysielala výsledok vyšetrovania v primetime/TV Novinách)!!! - viď bod 2 - jedná sa o úmyselný alebo neúmyselný pokus o podvod?! To bude oveľa zaujímavejší titulok ako aktuálny ;)

 

Ako to funguje v praxi?

V praxi sa vačšinou uplatňuje takzvaný refundačný systém, tj. pacient si za ZS v zahraničí zaplatí a následne, po návrate domov požiada svoju poisťovňu o preplatenie "liečebných nákladov". Môže tak urobiť vo svojej "verejnej poisťovní", alebo - ak má poistenie komerčné - tak tam. Výhody/nevýhody týchto poistení sú popíssane v priložených článkoch.

Základným znakom refundačného systému je ochrana verejného systému pred tými, ktorý sa na ňom chcú priživiť. Šetrí sa zdrojmi. Pacient teda dostane z poisťovňe preplatené len také výkony, na aké ma skutočne nárok. A to, čo potenciálne dostal navyše znáša on=pacient, nie ten, kto mu ZS poskytol=nemocnica/poliklinika/lekár.

 

Niekoľko ďalších zaujímavých zdrojov informácií:

http://www.zzz.sk/?page=pracovanieEU (najmä časť "Z praxe")

http://www.vszp.sk/showdoc.do?docid=186

http://www.vszp.sk/showdoc.do?docid=452 (EHIC vs. komerčné poistenie)

http://www.unionzp.sk/index.php?www=80s§ion=content&id=243 (EHIC vs. komerčné poistenie)

 

//edit: 19.04.2012 17:12 gramatika

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

EKONOMIKA

Deti boháčov majú vlastnú sieť, stojí za ňou Slovák

Byť bohatým je nuda, keď vás nikto nevidí.


Už ste čítali?